17.1.12

Mijn Picknickmand

Beste bloggers,

Bij mijn eerste berichtje over de muzobox, stonden een heleboel foto's waar de handen van mijn zus beschilderd waren. Ik vertrok van een tulp naar een zoekende vis en eindigde met een vlinder. Ik was van plan om dit te gebruiken om mijn muzische groei weer te geven. Het was leuk bedacht en het was een leuke beeldende activiteit maar ik voelde me er niet zo goed bij. Ik zou er te weinig rond kunnen vertellen ....

Nu moest ik weer van nul beginnen.

Toen bedacht ik dat ik kon starten vanuit een picknickmand. De picknickmand bevat alles om mij muzisch te voeden.

Muzo als zaadje
muzo als begrip
muzo als geloof
muzo in groei
muzo als houvast
muzo als thuis

Muzo werd geplant. Ik bezat al vele zaden, maar ze moesten nog groeien.
Nadien werd ik mij bewust van wat muzo eigenlijk was. Het had te maken met een manier van denken, kijken en geloven in dingen. Het leren uit ervaringen, iets doen met ervaringen, het inleven in anderen, in kunst, muziek, drama, beweging, beelden, decors, fantasie. Hierdoor komen emoties, expertise, drang tot leren, inzicht en kennis automatisch aan de orde. Je gaat de wereld op een andere manier bekijken en je leert door te doen, te voelen, te smaken, te horen, te zien, te ruiken.Vervolgens groeide het geloof in muzo. De kracht van muzische vorming. Dit komt omdat ik het voortdurend zelf ging gebruiken, ik gebruikte mijn eigen ervaringen en talenten en nam de kinderen mee in een muzisch leerproces.
Nadien begon mij muzische IK te groeien. Ik ontdekte steeds meer vaardigheden en talenten. Ik ontdekte manieren om met de 1000de talen van kinderen aan de slag te geen, ik ontdekte hoe ik kinderen verbindingen kon laten leggen die ze hiervoor nog nooit gelegd hadden. Ik ontdekte hoe ik hoe klein of groot de les ook was, hoe ik ze muzisch kon maken. Na mijn ontdekkingen en positieve ervaringen werd muzo een houvast. Muzo werd mijn rode draad om met kinderen tot leren te komen.Tenslotte werd muzo een thuis. Muzo is als thuiskomen, het leren op een muzische manier, is leren door te leven, net als thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten